maandag 7 juni 2010

Opening van de Boekensalon


Vorige week werd de Boekensalon.nl geopend. De NRC zei daarover:
De nieuwe website, die belooft ‘de relatie tussen schrijver en lezer voorgoed te veranderen,’ was in de eerste plaats bedoeld om de duizenden boekbeschrijvingen van NBD/Biblion (volgens directeur Henk Das „een onevenaarbare literaire bron”) een plek te geven. Daarnaast wordt de site een ontmoetingsplek, ‘waar lezers, schrijvers en personages elkaar vinden; want als je leest, ben je nooit alleen.’ Lezers kunnen zich registreren door een profiel aan te maken met hun favoriete boeken en hun recensies met andere leden uitwisselen.
NBD/Biblion heeft voor bibliotheken een aantal uitstekende producten, dus ik verwachtte er veel van. Op boekengebied zijn er al veel andere initiatieven, (zie bijvoorbeeld Literatuurlinks.net) zodat ik zeer benieuwd was wat zij daaraan toe zouden voegen. Bibliotheken hebben Literatuurplein.
Om te beginnen kon ik op de website het waarom van de Boekensalon niet vinden. Vervolgens heb ik een account aangemaakt en kon ik bijvoorbeeld aangeven welke boeken ik heb gelezen. Waarom zou ik dat doen? Ik ben al bijna twee jaar lid van Librarything, bevalt me prima, maar helaas is een koppeling niet mogelijk. In het Nieuwsarchief kan ik geen bijzondere nieuwtjes vinden, die heb ik ook al gelezen bij de Papieren Man. Wat vormgeving betreft zijn de lettertjes piepklein, en begrijpt iedereen hoe de tabbladen werken? Graag had ik deze opmerkingen aan de Boekensalon zelf doorgegeven, maar ik zag nergens een knop contact. Commentaar leveren is gemakkelijk, maar ik vind het resultaat op dit moment matig. Hebt u al plaatsgenomen in de Boekensalon?

2 opmerkingen:

  1. mijn reactie was precies hetzelfde: op deze manier gaat dat niet lukken wat NBD/Biblion wil bereiken. Bovendien is LibraryThing moeilijk te verslaan, denk ik. Niet voor niets hebben de bibliotheken in Vlaanderen al een koppeling hiermee gemaakt in hun AquaBrowser. Ik ben bang dat dit initiatief gedoemd is te mislukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben er ook bang voor. Ik snap ook niet waarom ze geen samenwerking zoken met Literatuurplein. Bibliotheek.nl schijnt met NBDBiblion in gesprek te zijn over andere digitale producten, dus wie weet komt het goed...

    BeantwoordenVerwijderen